Blog > Komentarze do wpisu
DIETA ODPOWIEDNIEGO LACZENIA POKARMOW

Dieta ta, w skrocie mowiac, polega na nie laczeniu w jednym posilku bialek i weglowodanow. Nie wymaga ona rezygnacji z wiekszosci produktow, a jedynie odpowiedni ich dobor.

Trawienie pokarmow jest skuteczne i przebiega gladko tylko wtedy, gdy sa one trawione w miare rownoczesnie. Zapobiega to przedostawaniu sie do jelit czesciowo strawionego przez zoladek,a czesciowo niestrawionego jeszcze jedzenia. Jesli upewnimy sie, ze caly pokarm zostanie strawiony, oszczedzimy sobie przykrych dolegliwosci, takich jak: zgaga, gazy, zaparcia, wzdecia, bole zoladka, a nawet zapalenie okreznicy czy hemoroidy.

Co dzieje sie gdy zjemy posilek bialkowo-weglowodanowy?

W sytuacji, gdy do zoladka dostaly sie jednoczesnie bialko i weglowodany, by sprobowac je strawic, musi on wydzielic jednoczesnie i enzymy zasadowe (trawiace weglowodany) i enzymy kwasowe (trawiace bialka). Oba enzymy meszaja sie z zoladku i neutralizuja nawzajem, co w efekcie daje nam jalowy plyn, nie bedacy w stanie skutecznie strawic ani bialek, ani weglowodanow. Weglowodany sa trawione duzo krocej niz bialka. Zoladek wie, ze `strawione` weglowodany zabiora ze soba w dalsza droge niestrawione jeszcze bialko, i chcac ratowac sytuacje, wydziela jeszcze wiecej kwasow, by szybko `strawic` owe bialko. Duza ilosc kwasow w zoladku spowoduje potem zgage, a w dalszej perspektywie kwasice  (bedzie o niej osobny wpis). Po tym , jak resztki niestrawionego bialka trafiaja do jelit, zaczyna sie fermentacja i gnicie, ktore zewnetrznie objawia sie gazami i wzdeciami, a wewnetrznie idealnym srodowiskiem dla rozwoju wszelkiego rodzaju pasozytow, ktore namnazajac sie zatruwac beda nasz organizm. A to wszystko zaczyna sie na talerzu...

Jaki jest wiec podzial produktow spozywczych?

Podzialow jest kilka, jednak ja pozwole sobie pokazac Wam ten, ktory wydaje mi sie najbardziej logiczny i zostal przeze mnie sprawdzony.

Wszystkie produkty spozywcze dziela sie na 4 grupy:

1. BIALKA: zwierzece: mieso, drob, ryby, owoce morza, jaja, sery, mleko i jego niektore przetwory (kefir, maslanka, jogurt); roslinne: orzechy, nasiona, fasola, bob, produkty z soi, soczewica.

2. WEGLOWODANY: skrobie: ziemniaki, kukurydza, ryz, makarony, biale pieczywo (ogolnie oczyszczone ziarna), kasze, platki sniadaniowe, banany, ciasta i ciastka; cukry: cukier, slodziki, fruktoza, miod, slodkie owoce suszone, czekolada, batoniki, cukierki.

3. TLUSZCZE I PRODUKTY `ZYWE`: tluszcze zwierzece: maslo, smietana, smalec, loj; tluszcze roslinne: oleje, oliwy, margaryna; produkty `zywe`: wszystkie warzywa oprocz ziemniakow i nasion fasoli oraz soi (pomidor bywa zaliczany do kwasnych owocow).

4. OWOCE: kwasne: pomarancze, grejpfruty, cytryny limonki, jagody, zurawina, ananasy (oraz pomidory); polkwasne: jablka, gruszki, brzoskwinie, morele, nektarynki, sliwki, winogrona, czeresnie; melony: melony, arbuzy, papaja.                                              Banany i suszone owoce nie zaliczaja sie do tej grupy.

NA ZAKONCZENIE JESZCZE KILKA DODATKOWYCH I BARDZO UZYTECZNYCH ZASAD A PROPOS ODPOWIEDNIEGO SPOZYWANIA JEDZENIA:

1. Jakich jeszcze polaczen lepiej unikac: dwoch roznych  rodzajow bialka (np. mieso+jaja, ser+mieso, jaja+ ser, mieso+mleko itp.); skrobii i kwasu (np. pomarancz+ryz, ocet+makaron, chleb+pomidor, pomidor+ziemniaki itp.); bialka i kwasu (np. mieso+ocet, jogurt+pomarancz, ser+pomidor, itp.); bialka i tluszczu w podobnych ilosciach (powinno przewazac albo bialko albo ltuszcz); bialka i cukru (np. deser po obiedzie); skrobii i cukru (np. ryz+dzem, chleb+miod, makaron+slodki ser, itp.).

2. Mleko nie jest zdrowe i jesli juz musisz, zawsze pij go osobno i na pusty zoladek. Odczekaj tez potem, zanim zjesz cos innego. (Jesli boisz sie niedoboru wapni, to warto,zebys wiedzial/wiedziala, ze zwykla surowa kapusta zawiera go wiecej niz mleko :) ).

3. Jedz duzo surowych produktow. Powinny one stanowic minimum polowe wszystkiego, co zjadasz.

4. Unikaj przetworzonego i gotowego jedzenia.

5. Nie jedz miedzy posilkami. Pozwol im sie spokojnia strawic. Bedzie Ci lepiej smakowalo, jak zglodniejesz :)

6. Jaja najlepiej jest jesc zupelnie osobno.

7. Podobnie jest z owocami melonowymi. Jesli je jesz, nie jedz w tym samym czasie juz nic innego.

8. Pozostale owoce mozesz mieszac ze soba (oprocz bananow, melonowych i suszonych), jednak jedz je tylko i wylacznie na pusty zoladek, i odczekaj min. pol godziny zanim znowu cos zjesz (po bananie odczekaj godzine).

9. Jedzac nie pij. Zrob to albo na pol godziny przed posilkiem, albo godzine po.

10. Przezuwaj wszystko dokladnie i nie spiesz sie jedzac.

11. Najlepiej, jesli ostatni posilek zjesz 2-3 godziny przed snem i nie pozniej niz o 21-ej.

12. Pij duzo, ale nie popijaj jedzenia.

13. Jesli nie mozesz powstrzymac sie przed deserem, rowniez zjedz go solo, nie mieszajac z niczym innym.

Podobnych rad moglabym tu wypisac duzo wiecej. Najwazniejsze jednak mysle to wlasnie te.

Powodzenia w ich wdrazaniu.

Pozdrawiam.

Ela

niedziela, 21 marca 2010, eladonocik